Kiri Oroshi 切り下ろし verwijst naar een neerwaartse snijbeweging, vaak een krachtige slag die van boven naar beneden wordt uitgevoerd. Dit is een van de fundamentele slagen in de Japanse zwaardkunst, waarbij precisie en kracht worden gecombineerd om een enkele, beslissende snede te maken.

  • 切り (Kiri) – “snijden” of “doorsnijden”
  • 下ろし (Oroshi) – “naar beneden brengen” of “neerhalen”

In Buken Ryu Kumitachi kata is dit de meest gebruikte zwaardslag als Tori (aanvaller). De kamae vanwaar deze direct voorvloeit is de hoge houding Jodan no Kamae. Deze slag zul je vaak zien in demonstraties. Je kunt deze slag namelijk haarfijn timen door Taisebaki

In de Japanse krijgskunst verwijst Taisebaki (体捌き) naar lichaamsbeweging en het strategisch positioneren van het lichaam tijdens gevechten. Het woord bestaat uit:

体 (Tai) – “lichaam”
捌き (Sabaki) – “beheersing” of “manipulatie”
Taisebaki betekent dus letterlijk “lichaamsbeheersing” en verwijst naar het gebruik van lichaamsverplaatsing om jezelf gunstig te positioneren in een gevecht. In zwaardkunst en andere Japanse vechtkunsten wordt Taisebaki vaak toegepast om:

Aanvallen te vermijden – Door het lichaam te verplaatsen, kan je jezelf buiten de aanvallijn van de tegenstander positioneren.
Een betere hoek te krijgen voor een tegenaanval – Door een kleine verplaatsing kun je een positie innemen die het voor jou gemakkelijker maakt om te counteren.
Balans en efficiëntie te behouden – Door correcte lichaamsverplaatsing kun je krachtiger en stabieler blijven, zelfs tijdens beweging.
Taisebaki kan onder meer bestaan uit draaien, zijstappen of schuin naar voren of achteren bewegen, met als doel zowel bescherming als tactische voordelen te verkrijgen in een gevechtssituatie.

Uiteraard komt Taisebaki nog aan bod maar over het algemeen is bovenstaande uitleg het meest gangbaar in Budo jargon. Kiri Oroshi zie je ook als inzet op horizontale doelen zoals bij Tameshigiri het snijden met scherp zwaard (Shin-ken). De dynamiek met een kort zwaard (Wakishazi) is geheel anders als bij het langzwaard (Katana). Maar terugkomende op demonstraties voor publiek, het maakt de ontvanger Uke haast onraakbaar door de prachtige timing die men aan de dag legt. Uiteraard is zoals de andere zwaardslagen Kiri Oroshi ook gevaarlijk omdat bij deze als zowel bij de Kesa Kiri de diagonale slag deze neerwaarts is en men veel kracht kan zetten. We beoefenen Kiri Oroshi vooral om de fasering van lichaamsdelen te voelen. Wat ik daarmee bedoel is het zogenaamde ineenstorten van het lichaam – Het gebruik maken van het zwaartepunt van het lichaam te laten zinken tijdens de slag. Je kunt deze in zentai, met de voeten schouderbreed naastelkaar beoefenen waardoor je dit principe goed kan voelen. Een stapje verder kan men met het voorste en achterste been en met stappen naar voren oefenen.

Het is belangrijk om de juiste hoek aan te houden tijdens het eerste gedeelte van de slag. (Uiteraard bij alle slagen). Maar men oefent deze door overswing in het begin te vermijden wat wil zeggen dat de Kissaki, de punt van het zwaard geheel naar boven, boven het hoofd is. Het zwaard als het ‘valt’ klapt niet uit waardoor de hoek van 90 graden veel groter wordt. Is dit wel het geval dan is de focus van de slag geheel met de Monouchi, voorste gedeelte van het zwaard gericht op het snel(ler) treffen. Het effect wat men dan krijgt is hengelen. Het is waar dat veel stijlen dit principe hebben en op het laatst een snijdende beweging maken. Echter wat wij willen is een volledige snede, dus zul je je hoek (zwaard t.o.v. de gestrekte armen in 90 graden moeten houden).

Het zwaard stopt men voorbij het kritieke punt, punt van treffen door Tenouchi, het stoppen van het zwaard door de juiste polsmanipulatie. Een mooie omschrijving hiervan kan men vinden in het boek van de vijf ringen door Miyamoto Musashi.

Comments are closed

Translate »